Uncategorized

„Niewolnica” Ellen Alpsten, czyli o tym, jak tytuł może zmylić czytelnika

Książka, którą udało mi się wykąpać (a potem odratować) to „Niewolnica” niemieckiej autorki Ellen Alpsten. Już sam tytuł mnie odstraszył bo skojarzyło mi się z „Niewolnica Isaura” i generalnie nie spodziewałam się niczego lepszego jak serial wenezuelski czy inny Harlekin. Zaczęłam czytać tylko dlatego, że mama polecała, sama nigdy bym nie sięgnęła po ten tytuł.

I zaskoczenie. To żaden Harlekin tylko fikcja historyczna, a takie książki lubię.

Po przeczytaniu ponad 100 stron stwierdziłam, że tytuł to totalne nieporozumienie. To wcale nie jest powieść o niewolnicy! Owszem, główna bohaterka, Florence, była kiedyś niewolnicą. Jednak opowieść zaczyna się tym, że kupuje ją Sam, drugi główny bohater, człowiek który się w niej zakochał, wyzwolił, a na koniec ożenił. Florence była kobietą wolną!

Tym bardziej znając fabułę oraz fakty historyczne, nikt przy zdrowych zmysłach nie nadałby tej książce tak idiotycznego tytułu. To tylko chwyt reklamowy, mający prawdopodobnie przyciągnąć panie domu, czy samotne kobiety (sorry za ten stereotyp, ale takie, wydaje mi się było zamierzenie wydawcy).

Tak przynajmniej ja to widzę.

Poskarżyłam się przyjaciółce w tym temacie i stwierdziłam, że warto zajrzeć do tłumaczenia z niemieckiego. Tak naprawdę, nie wierząc, że google translator poda mi jakąś konkretną odpowiedz, wpisałam niemiecki tytuł „Die Quellen der Sehnsucht” i co mi się ukazało?

Według gogle translator: „Źródła naszego życia”.

Jak pięknie!

Jak cudnie pasuje do powieści!

Żadna tam niewolnica! To piękny, romantyczny tytuł, który jednocześnie jest bardziej zgodny z treścią, jako ze bohaterowie wyruszyli w niebezpieczna podróż, która miała na celu odnalezienie źródła Nilu.

Image

 

Dla zainteresowanych, kilka faktów z życia głównych bohaterów: http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Baker

Oraz linki do książki:

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/183350/niewolnica

https://www.goodreads.com/book/show/20319333-die-quellen-der-sehnsucht

Leave a Reply

