Cytaty · Recenzje

„Zapałka na zakręcie” Krystyna Siesicka

Krystyna Siesicka znów przeniosła mnie w czasie. Na kilka godzin odnalazłam się w moich własnych wspomnieniach z lat nastoletnich. Z czasu, kiedy przeżywałam pierwsze miłości, kłótnie koleżeńskie. Kiedy uczyłam się siebie i poprzez różne wydarzenia kształtowałam własną osobowość.

Przygody Mady i Marcina maja słodko gorzki smak. Z jednej strony piękna miłość, z drugiej problemy, które przerastają dzieciaki takie jak oni. Młodzież zawsze wszystko mocniej przeżywa i często dramatyzuje. Czy tak było w ich przypadku? Czy może awantura była słuszna, bo był ku niej powód?

 

17-letnia Mada, jak co roku, przyjechała z mamą i siostrą do Osady. Ma tu już swoją paczkę znajomych, z którymi spędza każde wakacje odkąd skończyła 11 lat, ale w tym roku jakoś mniej ją do nich ciągnie. Bardziej ciągnie ją do Marcina, chłopaka, który izoluje się od towarzystwa, a który przyjechał do Osady ze swoją bardzo elegancką mamą. Mada robi wszystko, żeby poznać Marcina, a kiedy po paru sztuczkach jej się to udaje, stara się spędzać z nim każdą wolną chwilę. Bo okazuje się, że Marcin to wcale nie jest odludek. Za to skrywa pewną nieciekawa tajemnicę…

 

Cytaty:

“Kochałyśmy mamę bardzo. Alusia spontanicznie, hałaśliwie, a jednocześnie zupełnie po prostu. Ja kochałam mamę okrężnymi drogami.”

“A dziś? Z mojej twarzy znikła już dawno zeszłoroczna opalenizna. Tak samo wyblakło uczucie do Tomasza. Wystarczy jednak kilka dni słońca i znowu cera nabierze złocistej barwy, a co z miłością?”

“- Mada, słuchaj, ja świetnie rozumiem, że ciebie ciągnie do Marcina! Ludzka rzecz. On się izoluje, ciebie to złości i cała ta historia na tym polega. Przekora często bywa pierwszą literą miłości, ze mną było nawet odrobinę tak samo. Nie wiem, czym to się skończy u ciebie. Miłość nie miłość, musisz zachować
swoją twarz. Nie wolno ci jej odwracać tylko do jednego człowieka! Mówię niegłupio, co?

– Niegłupio – przyznałam bez entuzjazmu.

– No! Sama jestem z siebie dumna!”

“. Do tej pory drażniły mnie dziewczęta, które – zaprzątnięte nieustannie sprawami swoich serc – rysowały ten nieszczęsny narząd na marginesach wszystkich książek i zeszytów, zaopatrując go przy tym w zmieniające się ciągle inicjały. Ogarnęło mnie przerażenie, kiedy dostrzegłam ten objaw u siebie. Pierwsze moje serce zakwitło w sierpniu, na sto dziesiątej stronicy Dygata, było koślawe, zbyt pękate z jednego boku, niewątpliwie serce bardzo patologiczne! Ale był to jedynie ruch ręki bawiącej się ołówkiem. Olśnienie przyszło inaczej.”

“Zastanawiałam się nad tym często, ale nigdy nie potrafiłam zrozumieć, dlaczego właściwie dobroć wyszła z mody?

– Dobroci się teraz nie nosi, prawda Olu?

– Uhm… więcej nawet! Uważa się ją za coś nieprzyzwoitego, nie sądzisz? – Olo zastanowił się. – Dobroć stała się czymś tak kompromitującym, jak złe prowadzenie!”

“- Najważniejsza, sądzę, jest równowaga. Człowiek, który kieruje się tylko rozsądkiem w rozstrzyganiu osobistych spraw, łatwo może się stać oschły i bezwzględny, chociaż nie musi! Ten znowu, który ulega jedynie rytmowi swojego serca i przyśpieszone jego bicie traktuje, jako sygnał do podjęcia odpowiednich decyzji, łatwo może przegrać…”

“Tęsknota była też w tym wzroku, była na pewno. Można tęsknić za kimś będąc o dwa kroki. Sam najbardziej tęskniłem za Madą w chwilach, kiedy była przy mnie. Był to na pewno inny rodzaj tęsknoty niż ta dręcząca przy większych odległościach, ale nie sposób nazwać inaczej tego dziwnego uczucia, tej szczególnej pustki, którą trzyma się wtedy w ramionach.”

“Prawdziwych niedziel człowiek ma tylko kilka w życiu! Już dawno zauważyłem, że moje wypadają w piątki.”

 

 

Przy okazji szukania zdjęcia książki, wydania, jakie pamiętam, natknęłam się na ciekawą stronę, antykwariat online. Czy ktoś już korzystał i może polecić? http://www.wieszcz.pl/

2 thoughts on “„Zapałka na zakręcie” Krystyna Siesicka

Leave a Reply

