Recenzje

„Imię wiatru” Patrick Rothfuss

Pogoda u nas taka piękna ostatnio, że nawet mi się pisać nie chciało i nazbierało mi się sporo nieukończonych recenzji. Ale co się odwlecze… to może nawet kiedyś uciecze, trudno 😉 Dodatkowo wciągnęła mnie książka i właściwie każdą wolną chwilę, poświęcałam jej czytaniu. Jakoś trzeba było się uporać, choć to nie bagatela, ponad 800 stron. Zamiast w podsumowaniu, powiem wam już teraz: “Imię Wiatru” Patricka Rothfussa to jedna z najlepszych książek, jakie przeczytałam od początku roku 2014.

Nigdy wcześniej nie słyszałam o tej książce, odkryłam niejako przypadkiem, dzięki blogowi Książkowe Medytacje. Już ta krótka recenzja przykuła moją uwagę na tyle, by zgłębić temat, zaczęłam więc od opisu fabuły i opinii na goodreads. W miarę zapoznawania się z recenzjami, coraz mocniej pragnęłam przeczytać tę książkę, a kiedy okazało się, że to cykl… sami rozumiecie. Na okrasę, sam autor wrzucił komentarz:


Dec 04, 2013Patrick rated it 5 of 5 stars  ·  (Review from the author)

I kinda liked this book. But my opinion on the matter probably shouldn’t be trusted….

2903 likes · unlike · 130 comments · see review

5 gwiazdek i uśmiech na mej twarzy. Nieee, no teraz to ja musze przeczytać te książkę. I to jak najszybciej.

Kvothe, jak się pewnie domyślacie, nie jest takim sobie zwykłym chłopcem. Jest nadzwyczaj inteligentny, bardzo szybko się uczy, ma talent do muzyki i… i jeszcze kilka innych. Podróżuje wraz z rodzicami i trupą aktorów, aż do momentu pewnego krwawego wydarzenia, w którym ginie cała karawana, poza naszym bohaterem. Wydarzenie to powiązanie jest z tajemniczymi Chandrianami, o których wszyscy boją się nawet wspominać. Kvothe przysięga sobie poznać tajemnice Chandrian i pomścić śmierć rodziców. Ale zanim to nastąpi, czeka go wiele trudności. Najpierw będzie musiał odnaleźć się w świecie bez rodziców i trupy aktorskiej, z którymi spędził dotychczasowe 12 lat. Będzie musiał walczyć o życie, żebrać, a nawet kraść. Przez ten czas, nie zapomni jednak tego, czego nauczył go wędrowny nauczyciel – hermetyk i w 2-3 lata później dostanie się na studia do magicznego Uniwersytetu.

Wielu porównuje “Imię wiatru” do “Harrego Potter”. Według mnie, choć analogia z osieroconym chłopcem i nauką w magicznej szkole, jest oczywista, jest to jednak dość ryzykowne stwierdzenie. Kroniki Kvote to wyższa szkoła jazdy, inna magia, że tak powiem i raczej dla dorosłych, niż dla dzieci. Niemniej jednak czyta się równie szybko, książka naprawdę wciąga. Jeśli chodzi o mnie to kojarzy mi się bardziej z “Wiedźminem” Sapkowskiego, ale to może to tylko takie prywatne skojarzenie, bo całkiem niedawno zaczęłam tenże cykl.

Mniej więcej w połowie książki, chciałam coś sprawdzić na goodreds.com i przy okazji jeszcze raz przeczytałam kilka recenzji. Co zwróciło moją uwagę, to to, że jest tam tak dużo niepochlebnych opinii. Nie mogłam uwierzyć, że tak wiele osób skrytykowało autora i dało tylko po jednej gwiazdce. Jak to możliwe, że są tak skrajne opinie? Jedni są zachwyceni, inni twierdzą, że to chłam. Pośrednich opinii raczej nie ma (albo im się nie chciało pisać ;)) Owszem, może i pierwsze strony nie są porywające, początkowo niewiele z tego wszystkiego zrozumiałam, ale w miarę czytania, sporo się wyjaśnia i historia pochłania coraz bardziej.

Polecam wszystkim fanom fantasy. Ja sama już się szykuje do drugiej części Kronik Królobójcy “Strach Mędrca”.

Edit: Recenzja drugiej części Kronik Krolobojcy: https://lolantaczyta.wordpress.com/2014/07/08/strach-medrca-patrick-rothfuss/

12 thoughts on “„Imię wiatru” Patrick Rothfuss

  1. Gdzieś, kiedyś, na jednym z portali czytałam opinię pełną zachwytów, ale wiesz – nie zawierzałam 😉 Potrzebowałam Ciebie do rekomendacji – tup, tup – [odgłos tytułu powędrował do obowiązkowych] 😀

    Like

Leave a Reply

