Książka vs. Film · Recenzje

„Przerwana lekcja muzyki” Susanna Kaysen

Czy film może być lepszy od książki? Mogłabym się z wami kłócić, że nie, to książka zawsze wygrywa, a jednak…

“Przerwana lekcja muzyki” (tytuł oryginalny “Girl, Interrupted”) to niewielka, bo licząca zaledwie 160 stron książeczka, w której autorka opisuje własne przeżycia z 18-miesięcznego pobytu w szpitalu dla psychicznie chorych. Tym samym, w którym leczona była między innymi Sylvia Plath. Autorka opisuje, w jakim stanie psychicznym się tam znalazła, w jaki sposób ją leczono. Wielkim plusem są opisy charakterów i zachowani współpacjentek, a także personelu. Wspomnienia czyta się dobrze, płynnie. Wydarzenia, w których uczestniczy Susanna są interesujące, a jej przemyślenia niebanalne. Tylko wciąż brakowało mi “tego czegoś”.

Za to bez wątpienia, “to coś” było już w filmie o tym samym tytule. (reż. James Mangold)

Tu trailer:

 

Przypuszczam, że iskierki całej tej historii dodała świetna obsada, na która składają się:

Winona Ryder, jako główna bohaterka, Susanna Kaysen

Angelina Jolie, jako Lisa (pacjentka)

Clea DuVall, jako Georgina (pacjentka)

Brittany Murphy, jako Daisy (pacjentka)

Jared Leto, jako Tobias (chłopak Susanny)

Whoopi Goldberg, jako Val (oddziałowa)

 

Moją absolutną faworytką jest Angelina Jolie, jako Lisa. Genialnie zagrała. Film warto obejrzeć, choćby dla tego diabelskiego błysku w oczach 😉

 

Adaptacja filmu, to oczywiście, co innego niż książka. Zawsze będą się różnić, choćby scenarzysta i reżyser nie wiadomo jak starali się odtworzyć wszystko wiernie książce. Początek był w miarę zgodny, Susanna, 18-latka z tzw. dobrego domu, próbuje popełnić samobójstwo, na wskutek czego ląduje w jednym z najlepszym z szpitali dla psychicznie chorych. Później jednak nie wszystko przebiega tak jak w książce. I dobrze. Pewne wydarzenia, choć nie do końca zgodne z prawdziwymi, podkolorowane na użytek filmu, nadały historii smaku i głębiej poruszają widza. A przecież o to chodzi, prawda?

I wracając do pytania na początku: a jednak film może być lepszy od książki. Choć na szczęście, nie zdarza się to zbyt często 😉

 

 

 

 

13 thoughts on “„Przerwana lekcja muzyki” Susanna Kaysen

  1. Dla mnie chyba takim filmem, który przerósł książkę jest Wywiad z Wampirem:) Przerwanej lekcji muzyki nie czytałem, ale film pamiętam, że bardzo mi się podobał.

    Like

      1. Ja akurat bardzo lubię Kronik Wampirze chociaż własnie Wywiad trochę mnie irytuje, ale późniejsze tomy są fantastyczne i doskonale przedstawiają potężne wampiry. Moim zdaniem nie ma w literaturze tak rozwiniętej mitologii wampirycznej i tak doskonale stworzonych postaci i filozoficznych aspektów takiej egzystencji. Ale styl może zniechęcać:)

        Like

      2. Juz nawet nie pamietam za ktory tom sie zabralam, to bylo lata temu. Polecila mi przyjaciolka, rozmilowana w Anne Rice. Strasznie sie napalilam, a potem… wstyd mi bylo oddac jej ksiazke, bo tak mnie zmeczyla, ze jej nie skonczylam.

        Like

  2. Jak ja wielbię film! Był doskonały 😀 I szpitalne wykonanie “Downtown” przeurocze 🙂 W sumie tak doskonały, że jak jeszcze napisałaś, że książka średnia, to nawet sobie odpuszczę 😉

    Like

    1. Dobrze przeczytac dla porownania, ale nie jest to w sumie konieczne, nalegac nie bede 😉
      “Downtown” mnie zachwycilo, zarowno w wersji oryginalnej, jak i szpitalnej. Znalam piosenke, ale nigdy sie w nia nie wsluchiwalam. Cudna!

      Like

  3. mi książka przypadła do gustu. być może ze względu na tematykę. czytałem też za młodu, to może teraz miałbym inną perspektywę, ale film wydał mi się równie dobry. z ciekawości bym sobie odświeżył, jednak prawdopodobnie zanim znajdę na to czas, to zapomnę, że miałem to zrobić. ; )

    Like

    1. Ja ci przypomnę 😉
      Ale fakt, w rożnym wieku inaczej odbieramy. Przypuszczam, ze jakbym czytała te książkę jako nastolatka, to bym się zachwycała, bo temat problemow psychicznych był wtedy dla mnie nowy. A poza tym, to chyba mniejsze wymagania wtedy miałam, jeśli chodzi o książki 😉

      Like

Leave a Reply

