Książka vs. Film · Recenzje

„Cztery pory roku” Stephen King

“Cztery pory roku” to moja odpowiedz na pytanie, która książkę Stephena Kinga poleciłabym na dobry początek. Ja sama czytam Kinga dopiero od dwóch lat, więc znów tak wiele nie zdążyłam poznać, ale już jakiś obraz jego twórczości zdążył w głowie powstać. Zaczynałam od “Lśnienia” i “To”, czyli chyba jedne z mocniejszych horrorów w wydaniu mistrza i nie narzekam, choć “To” było objętościowo małym wyzwaniem na sam początek (ponad tysiąc stron). To lektury w sam raz na zbliżające się Halloween. Jednak, jeśli miałabym polecić coś “lżejszego” zarówno gabarytowo, jak i tematycznie, to poleciłabym tomik 4 niezależnych nowel w wydaniu “Cztery pory roku” (opcjonalnie, pod innym tytułem: “Skazani na Shawshank”). Ponieważ sama czytałam te pozycje całkiem niedawno, postanowiłam wrzucić tu moje “trzy gorsze”, dla poczatkujących “kingowców” 😉

1. “Skazani na Shawshank” Andy, fałszywie oskarżony o podwójne morderstwo żony i jej kochanka, odbywa karę dożywotniego więzienia. Słynne Shawshank, o którym wzmianka pojawi się jeszcze kilkakrotnie w twórczości Kinga, to więzienie o zaostrzonym rygorze, rządzone przez korupcję i przemoc. Na miejscu, Andy zaprzyjaźnia się z Rudym, Irlandczykiem, który jest narratorem tej historii. Jak potoczą się losy dwóch więźniów, część z was już wie, a to dzięki bardzo dobrej ekranizacji (1994) z Timem Robbinsem i Morganem Freemanem w rolach głównych.

2. “Zdolny uczeń” to moja ulubiona nowela z tego tomu, ale też najmroczniejsza. Todd Bowden, nastolatek z dobrego domu, ze świetnymi wynikami w nauce, najbardziej ze wszystkich przedmiotów lubi historię. Podczas lekcji szkolnych, na tyle zainteresował się Holocaustem, że sam zaczął zgłębiać tematykę na własną rękę. Szczególnie interesuje go to, co działo się w obozach zagłady. Todd ma jeszcze inną ambicję – chce zostać detektywem. Jego predyspozycje do tego zawodu dają o sobie znać już wkrótce, kiedy udaje mu się wyśledzić, że jego sąsiad, pan Denker, jest byłym hitlerowcem z obozu koncentracyjnego, Kurtem Dussanderem. Todd szantażuje byłego SS-mana, ale nie żąda do niego pieniędzy, chce opowieści. Chce wiedzieć, co działo się w obozach koncentracyjnych. Z najmniejszymi, najbardziej przerażającymi, okrutnymi szczegółami. Dokąd doprowadzi go ta chora fascynacja? Już tylko dla tej jednej noweli warto zabrać się za “Cztery pory roku”. A potem obejrzeć jej ekranizację z 1998 (z epizodyczną rolą Davida Shwimmera):

3. “Ciało” to opowieść o czwórce nastolatków, którzy wyruszyli na wyprawę wzdłuż torów kolejowych, by odnaleźć ciało zaginionego chłopca. Jesteśmy świadkami przygód chłopców, zabawnych sytuacji, ale też obserwatorami radzenia sobie dwunastolatków z wewnętrznymi rozterkami, strachami i koncepcją, jak poradzić sobie w nieprzyjaznym świecie. Ekranizacją tej noweli jest słynne “Stand by me” z 1986 roku, który wypromował między innymi takie gwiazdy jak River Phoenix, czy Will Wheaton.

4.  “Metoda oddychania” to opowiadanie, które najmniej ze wszystkich czterech przypadło mi do gustu. Ratuje je trochę jego makabryczne zakończenie. To też jedyne opowiadanie z tomu, które nie zostało jeszcze zekranizowane, ale już niedługo pozostanie w takim statusie.

http://www.slashfilm.com/sinister-director-takes-on-stephen-kings-odd-love-story-the-breathing-method/

“Cztery pory roku” to dość interesujący przekrój, dobry na początek, by zapoznać się ze stylem pisarza, a jednocześnie nie zniechęcić do niego makabrycznymi scenami rodem z “Lśnienia”, czy kosmicznymi zagadkami z cegłówek typu “To”, czy “Pod Kopułą”(moja recenzja TUTAJ). Jeśli jednak się nie boisz i szukasz mocniejszych wrażeń, to polecam też krwawą jatkę “Carrie” (moja recenzja TUTAJ) oraz samochodowego mordercę “Christine” (moja recenzja TUTAJ). Ale tak naprawdę każda z książek Kinga dotychczas przeze mnie czytanych była satysfakcjonującą lekturą.

17 thoughts on “„Cztery pory roku” Stephen King

  1. Uwielbiam Kinga, ale co zabawniejsze, jeszcze nie czytałam właśnie tego tomu opowiadań – chyba jednego z najbardziej znanych ze względu na Skazanych na Shawshank… Podobnie jak nigdy nie udało mi się obejrzeć w całości filmu – ale… kupiłam niedawno płytkę, więc zamierzam choć odrobinę nadrobić zaległości 😀

    Like

    1. “Skazani na Shawshank” jest bardzo dobre, ale osobiście nie uważam tego opowiadania za najlepsze w Kingowym dorobku. To chyba przez ekranizacje, tak “urosło” w oczach widzów i czytelników. Według mnie “Zdolny uczeń” jest zdecydowanie ciekawszy, ale polecam zapoznać się z całym tomem. Tym bardziej, skoro uwielbiasz Kinga.

      Like

  2. Nie mogę się przełamać, horrory nie są dla mnie. Ani książkowe, ani filmowe. Czytałam natomiast “On writing” i bardzo mi przypadł do gustu jego styl. Może skuszę się na ten zbiór opowiadań. 🙂

    Like

  3. KOCHAM OBSESYJNIE TEN TOM OPOWIADAŃ ❤ "Cztery pory roku" to poczwórny majstersztyk i tak naprawdę to trudno mi wybrać te najulubieńsze (ustawić w szyku), bo co o nich myślę, to nagle każde jest tym najlepszym 😀
    I uwielbiam ekranizację "Stand By Me" (boski Kiefer) ❤ ❤ ❤

    Like

    1. A widzisz, a ja dokladnie wiem, ktore jest najlepsze, a ktore najgorsze 😉 Kiefa az tak duzo tam nie bylo, ale przezylam dzis rano niemaly szok, kiedy odkrylam, ze Wil Weathon, ktorego znam praktycznie tylko z ulubionego serialu TBBT, to glowny bohater i narrator Stand by me 😀 (Ekranizacje obejrzalam dopiero niedawno, po przeczytaniu “Cztery pory roku”) W zyciu bym na to nie wpadla! Taki niepodobny! 😀

      Liked by 1 person

  4. A ja nie wiem, które bardziej kochacm: Skazanych czy Zdolnego ucznia. To pierwsze to piękna opowieść o nadziei i o cierpliwym dążeniu do celu. Nowela cokolwiek różna od ekranizacji, ale cenię obie. Zwłaszcza Freemana jako Irlandczyka 😉
    A Zdolny uczeń? Jeśli dobrze się wczytać, to przeraża bardziej niż niejeden horror. Bo dość realistycznie ukazuje skutki fascynacji złem.
    Czyli jak dla mnie opowiadania nieporównywalne, bo każde reprezentuje sobą coś innego. I każde genialne w swojej klasie.

    Like

Leave a Reply

