Recenzje

“The Incredible Shrinking Man” Richard Matheson

Uważam, że należy walczyć ze swoimi strachami. Nie w takim sensie, że jak ktoś boi się wody to wrzucić go do oceanu, ani też gdy paraliżuje nas lęk przed klownami to zamknąć go z jednym w pokoju. Ale według mnie należy je troszkę oswajać.

Boję się pająków. Nie, nie mam arachnofobii, ani nic z tych rzeczy, bo te małe oraz kosarze (sami wiecie, co z nimi robiłam) mi nie przeszkadzają. Boję się tylko (i brzydzę) dużymi pająkami. Jeśli spotkam takiego, co ma powyżej centymetra wielkości, uciekam jak najdalej, (a jeśli jestem sama w domu to nie spuszczam z oka, żeby mi nie uciekł za szafę, zanim go zabiję) i staram się wymazać go z mojej pamięci. Jeśli tego nie zrobię, to jeszcze długo potem przechodzą mnie dreszcze na sama myśl, a w nocy meczą tematyczne koszmary. Brrrr :/ Pajęcze dokumenty to jedyne filmy przyrodnicze, których nie oglądam z przyjemnością. Kiedy się zdarza, że tata, albo narzeczony włączą akurat coś takiego na telewizorze, momentalnie odwracam głowę, a w miarę możliwości, uciekam do innego pomieszczenia. I zupełnie rozumiem Rona Wesley’a z jego stosunkiem do Aragoga.

Wiedziałam, że w “Shrinking Man” (albo “The Incredible Shrinking Man”) Roberta Mathesona, ogromny pająk będzie grał sporą rolę, bo niemal każde wydanie książkowe ma to ohydne stworzenie na okładce. Ale powiedziałam sobie: “Nie!” Nie będzie mnie strach ograniczał przed dobrą książka. Tyle, że… postanowiłam nie czytać jej przed snem 😉

Richard Matheson już od samego początku wprowadza atmosferę terroru, kiedy to małego człowieczka goni wielka czarna wdowa, a ten ledwo unika straszliwej śmierci w jej objęciach. Skąd taki wielki pająk? – zapytacie. Ale pytaniem bardziej na miejscu wydaje się: skąd taki mały człowieczek?

Splot wypadków: przypadkowe połkniecie odrobiny środka owadobójczego (uwaga! może zdarzyć się każdemu, kiedy walczymy z komarami przy niewielkim nawet wiaterku ;)), oraz spryskanie chmurą radioaktywną, (o to chyba trochę trudniej, ale zawsze możecie próbować ;)), prowadzi do tego, że Scott Carey, ojciec małej rodzinki (2+1), stopniowa zaczyna się zmniejszać. 1/7 cala (ok 3,5 milimetra) na dzień to niewiele, ale kiedy następuje to w regularnych odstępach… W ciągu tygodnia: 2,54 cm, w miesiąc około 10 cm. Niepokojące, prawda? Początkowo niższy wzrost można uznać za “zdeptałem się na starość”, a spadek wagi niejednemu obżartuchowi przyniósłby radość. Ale przecież tak nie może być!

Lekarze są bezradni. Scott wraz z utratą kilogramów, traci pewność siebie, zaczyna się załamywać. Martwi się o przyszłość, o rodzinę i o siebie samego. Jak ma sobie poradzić, czy choćby chronić rodzinę, skoro ma wzrost i wagę dziecka? Choć żona go wspiera, nie ma już miedzy nimi tej więzi, co kiedyś (czyli jednak rozmiar ma znaczenie? ;)) Do tego dochodzą problemy finansowe. Jakoś trzeba zapłacić za wcześniejsze badania, a Scott nie jest już w stanie wykonywać swojej pracy. Tym bardziej, że nie jest też bezpiecznie wypuścić go samego na ulicę, gdzie każdy nastolatek ma nad nim przewagę, a ludzie traktują go jak dziwadło w cyrku.

“The Shrinking Man” to nie komedia typu “Kingsajz” (uwielbiam ten film!). To tragedia człowieka, który podąża do nieuchronnej śmierci. Jego bezradność, sposoby radzenia sobie z sytuacją, gdzie nawet schody wydają się wysokie jak Mount Everest. To też książka o sile, o pokonywaniu siebie, rozciąganiu swoich możliwości, walki wewnętrznej.

I oczywiście o walce z obrzydliwym pająkiem 😉

 

Ja jednak preferuję zasadę: Kingsajz dla każdego J

 

A tu macie trailer filmu na podstawie książki Mathesona, z “fantastic special effects”, jak powiadają w klipie 😉

 

10 thoughts on ““The Incredible Shrinking Man” Richard Matheson

    1. Nie jestem pewna, czy jest przetłumaczona na polski. Nie mogłam znaleźć. Nawet na naszym polskim allegro wszystko było po angielsku. Ale może ty będziesz miał więcej szczęścia.

      Like

Leave a Reply

