Recenzje

„The Tales of Beedle the Bard” J.K. Rowling

“The Tales of Beedle the Bard” (“Baśnie barda Beedle’a”) J.K. Rowling poznaliśmy w ostatniej części “Harrego Pottera”, dzięki Hermionie Granger, która opowiada tam miedzy innymi historię trzech braci i ich spotkania ze Śmiercią. Kto z miłośników książek o młodym czarodzieju nie chciałby sam zajrzeć do słynnej książki? J.K. Rowling umożliwiła nam to wydając niewielkich rozmiarów książeczkę w twardej okładce, zawierającą 5 baśni słynnego barda, z których każda opatrzona jest komentarzem profesora Albusa Percivala Wulfrica Briana Dumbeldora, Order of Merlin (First Class), Headmaster of Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, Supreme Mugwump of the International Confederation of Wizards, ond Chief Warlock of the Wizengamot.

Joanne Kathleen Rowling, autorka bestsellerowych książek o Harrym Potterze, potraktowała napisanie “Baśni..” jako pożegnanie z serią. Sama napisała odręcznie i zilustrowała 7 oprawionych w skórę egzemplarzy, które następnie podarowała 6 osobom, w podzięce za przyczynienie się do powstania Harrego Pottera. Siódmy rękopis zebrał rekordową kwotę 1 950 000 funtów, na aukcji, którą wygrał Amazon. Pieniądze z akcji przeznaczono na fundacje założoną przez autorkę The Children’s Voice. Dopiero w rok później, “Baśnie…” Ukazały się w sprzedaży detalicznej, a dochód przekazywany jest na organizację charytatywną The Children’s High Level Group. (Informacje te pochodzą z http://pl.wikipedia.org/wiki/Ba%C5%9Bnie_barda_Beedle’a)

“Baśnie barda Beedle’a” (Translated from the original runes by Hermione Granger. – jak głosi strona tytułowa ;)) zaczynają się wstępem J.K. Rowling, która po krótce przybliża czytelnikom okoliczności powstania baśni, ich odbiór przez społeczeństwo czarodziei oraz różnice miedzy nimi a bajkami opowiadanymi w świecie Mugoli – czyli nas, niemagicznych. Książeczka zawiera 5, pięknie ilustrowanych drobnymi rysunkami, opowieści ze świata czarodziejów. Są to:

  1. The Wizard and the Hopping Pot (Czarodziej i skaczący garnek)
  2. The Fountain of Fair Fortune (Fontanna Szczęśliwego Losu)
  3. The Warlock’s Hairy Heart (Włochate serce czarodzieja)
  4. Babbitty Rabbity and her Cackling Stump (Czara Mara i jej gdaczący pieniek)
  5. The Tale of the Three Brothers (Opowieść o trzech braciach)

Baśnie magiczne przekazują uniwersalne prawdy tak, jak i te zwykle. Różnią się głównie tym, że czarodzieje i czarownice są raczej pozytywnymi bohaterami i nie trują nikogo jabłkiem, ani nie pieką małych dzieci w piekarniku 😉 Mniej jasne sytuacje wyjaśniane są po każdym rozdziale w komentarzach profesora Dumbledora. Od niego również dostaniemy garść faktów historycznych powiązanych z opowieściami.

Ta książeczka to sama przyjemność i wielka radość dla każdego fana książek o Harrym Potterze. Ostrzegam! Podczas lektury stopniowo narasta wielka ochota na powtórzenie całej serii, by na koniec wybuchnąć nieodpartym pragnieniem, a co za tym idzie – rozpoczęciem czytania. (Właśnie kończę pierwsza część :D)

26 thoughts on “„The Tales of Beedle the Bard” J.K. Rowling

    1. A mi, jak wiesz, Cormoran kompletnie nie pasuje, za to uwielbiam Harrego i podobał mi się tez Trudny wybór.
      Dziecko ci niedługo dorośnie – może zacznij się podszkalac w zakresie literatury młodzieżowej, bo potem nie nadarzysz 😉 A tak serio to Harry jest prześwietnie napisany i nawet dorosły może mieć wielka radość z czytania tej serii.

      Liked by 1 person

      1. Paoliniego polecam, choć tylko pierwszą część cyklu czytałem.. ale dobrze sie czytało i ciekawa ogólnie była, choć prosto napisana, bo to w końcu 15-latek pisał 😀

        Like

  1. Ach, te baśnie to już tak mnie kuszą i kuszą 😀 Uwielbiam opowieść o 3 braciach i za każdym razem, jak tylko sobie przypominam te napomknięcia do tych historii, to od razu mam ochotę się zanurzyć w potterowy świat 😀 Ale mi smaka narobiłaś! ❤

    Like

  2. Coś jednak jest jak widzisz w tej zimie,ze nas gna do świata baśni. Pottera przeczytałam jakiś czas temu i wszyscy w domu się śmiali co ja z moim 30 pro letnim stażem wiekowym robie z ta książką. A ja właśnie za to uwielbiałam Pottera ze zabierał mnie w krainy tak odmienne od naszej rzeczywistości. Co do książki, sięgnę z pewnością – juz jest na liście ‘ to do in 2015’☺

    Like

    1. Ze mnie narzeczony tez sie troche podsmiewuje, nie przejmuj sie 😉 Dzis skonczylam pierwsza czesc, ale na pewno na niej nie skoncze. Tylko nie lubie czytac ciagiem serii, wole przeplatac innymi ksiazkami, wiec za 2 zabiore sie za pare dni. Te ksiazki sa uniwersalne i mysle, ze wroce do nich nawet jak juz bede staruszka 😉

      Liked by 1 person

  3. Widzę, że podzielamy fascynacje światem stworzonym przez Rowling i Pratchetta:) Ostatnio się zastanawiałem gdzie by tu wepchać serie Harrego w plany czytelnicze i czuje, że na razie będzie musiał poczekać. A tych bajek jeszcze nie miałem okazji czytać i trzeba się będzie rozejrzeć w bibliotece:)

    Like

    1. Wiesz co, ja potraktowałam Harrego, jak miły przerywnik od innych lektur. Bo go znam i czytam dla czystej przyjemności śmiechu z niektórych tekstów, nie zastawiam się nad wszystkim, ani nie potrzebuje pisać recenzji – czysta radość. Tym bardziej, ze pierwsze 3 części są dość krótkie i “wchodzą” jak masło, wiec myślę, ze można im poświecić dzień, czy dwa raz na, powiedzmy, dwa tygodnie.

      Jeśli chodzi o baśnie to według mnie najlepiej czytać jedna+komentarz Dumbledora, dziennie – żeby się dobrze “uleżało” 😉

      Liked by 1 person

    1. Az tak daleko się nie posunęłam 😀 Uwielbiam Harrego, baśnie są świetne, a i Trafny wybór bardzo przypadł mi do gustu. Gorzej z seria o Cormoranie – znudziła mnie okrutnie 😉

      Like

Leave a Reply

