Recenzje

„Cukiernia Pod Amorem. Zajezierscy” Małgorzata Gutowska – Adamczyk

Tyle już razy chciałam przeczytać “Cukiernię pod Amorem” Małgorzaty Gutowskiej – Adamczyk! Zaczęło się zaraz po wydaniu pierwszego tomu, w 2010, kiedy to jeszcze byłam bardziej skora do czytania historii miłosnych. Ale mnie bardziej kusiła piękna okładka i zapowiedź tego, co zawiera: sagę rodzinną i wspólny, bardzo słodki interes. Jakże mi było tęskno do tej opowieści. Znacie to uczucie? Ale jakoś tak się złożyło, że… książki były zbyt drogie. A potem to już, już czaiłam się na nie w antykwariacie w Gdańsku, ale stwierdziłam, że trzy grubasy są zbyt ciężkie na mój podręczny bagaż do samolotu. Na szczęście, od czasu powstania ebooków, moje życie stało się o wiele prostsze 😉

“Zajezierscy” to pierwsza część trylogii. Kolejne części noszą pod-tytuły: “Cieślakowie” i “Hryciowie”. Opisy można przeczytać tu, na lubimyczytac.pl. Niby każda z części ma mówić o konkretniej rodzinie, ale już po pierwszym tomie widzę, że to nie do końca tak jest, gdyż wszystkie z tych rodzin dość aktywnie biorą udział w części “Zajezierscy”. Nie jest jakoś bardzo mocno odczuwalne, żeby to właśnie Zjezierscy grali pierwsze skrzypce. Wyobrażam sobie, że kolejne też nie będą zbyt silnie skupione na jednym tylko nazwisku i będzie po trosze o wszystkich. Rzecz dzieje się w Gutowie, nieistniejącym mieście w okolicy Płocka. Jednak szczegóły są tak dopracowane, że ma się wrażenie, iż mowa jest o prawdziwych miejscach i szlacheckich rodach w nich mieszkających.

Od “Cukierni Pod Amorem” dostałam to, czego oczekiwałam i jeszcze więcej 🙂

Czego oczekiwałam (i zastałam):

  • sagi rodzinnej
  • historii miłosnych
  • przyjemnej lektury
  • lekkości czytania

Co dostałam “extra”:

  • humor
  • historię
  • skoki w czasie: wiek XIX przewlekany współczesnymi epizodami
  • sporo ciekawostek dotyczących życia w XIX wieku
  • parę zaskakujących elementów fabuły
  • ciekawą zagadkę do rozwiązania

Bardzo polecam paniom i młodym dziewczynom, bo to raczej literatura kobieca i wydaje mi się, że panów może troszkę znudzić. Jest ciepła, przyjemna w czytaniu, bardzo dobrze napisana, z dbałością o szczegóły historyczne i fabularne. W 2011 roku za książkę “Zajezierscy” autorka otrzymała Nagrodę Blogerów Książkowych Złota Zakładka kategoriach: Najlepsze czytadło, Najciekawszy Świat Powieści, Najbardziej wciągająca książka (info z wiki). Więcej informacji na temat Sagi o Gutowie i innych książkach pani Gutowskiej – Adamczyk, możecie znaleźć na jej stronie internetowej: http://cukierniapodamorem.blogspot.co.uk/


 

Ciekawostka: pani Małgorzata Gutowska – Adamczyk jest żoną reżysera Wojciecha Adamczyka. To na podstawie jej scenariusza powstał serial telewizyjny lat 90. “Tata, a Marcin powiedział” z Piotrem Froneczewskim i Mikołajem Radwanem w rolach głównych. Pamięta ktoś? Uwielbiałam ten serial, a kiedyś nawet, w mojej bibliotece, dorwałam niewielkich rozmiarów książeczkę z dialogami ojca i syna. Tylko wtedy nie wiedziałam zupełnie nic o autorce i dopiero teraz odnalazłam te informacje J

18 thoughts on “„Cukiernia Pod Amorem. Zajezierscy” Małgorzata Gutowska – Adamczyk

  1. Hmm, jakoś nigdy mnie nie ciągnęło do książek Gutowskiej-Adamczyk, wydawały mi się typowymi czytadłami 😛

    Ale serial! Jasne, że pamiętam 😀 Uwielbiałam Fronczewskiego w tej roli 😀

    Like

    1. Serial był boski 😀 Co oni mieli za teksty 😀

      Ja po raz pierwszy czytam coś Gutowskiej (poza ta cienka książeczką, o której pisałam, a nie wiedziałam, ze to jej) i.. tak, to jest czytadło. Ale z pomysłem 🙂 Nie będę jednak namawiać, skoro ci nie leży. Nic na sile 😉

      Liked by 1 person

Leave a Reply

