Recenzje

„Belfast Noir” – opowiadania

Jak wpadłam na tę książkę? Przypadkiem J Moja biblioteka ogłosiła, że wyszła nowa książka Stuarta Nevilla, lokalnego, dość już sławnego pisarza kryminałów z miejscówką w Belfaście. Nie czytałam jeszcze nic tego pana, a bardzo chciałam, więc weszłam do katalogu bibliotecznego i co się okazało? Papierowe egzemplarze są “rozrywane”. Pomyślałam, więc, że spróbuję z elektronicznym, ale niestety jeszcze nie został zakupiony przez moją bibliotekę. Jednak dzięki szperaniu w katalogu trafiłam na innego ebooka, który mnie zainteresował.

You can see Belfast’s bloodstains up close and personal. This is the city that gave the world its worst ever maritime disaster, and turned it into a tourist attraction; similarly, we are perversely proud of our thousands of murders, our wounds constantly on display. You want noir? How about a painting the size of a house, a portrait of a man known to have murdered at least a dozen human beings in cold blood? Or a similar house-sized gable painting of a zombie marching across a postapocalyptic wasteland with an AK-47 over the legend UVF: Prepared for Peace—Ready for War. As Lee Child has said, Belfast is still “the most noir place on earth.

Stuart Neville i Adrian McKinty (kolejny autor z Belfastu do poznania) w “Belfast Noir” zebrali 14 opowiadań, których akcja dzieje się w Belfaście i jest ścisłe z nim związana. Zbiór podzielony jest na 4 części, a oto tytuły i autorzy poszczególnych opowiadań, wraz z przypisaną im dzielnicą/rejonem, którego dotyczy.

Part I: City of Ghosts

  • “The Undertaking” by Brian McGilloway (Roselawn)
  • “Poison” by Lucy Caldwell (Dundonald)
  • “Wet with Rain” by Lee Child (Great Victoria Street)
  • “Taking It Serious” by Ruth Dudley Edwards (Falls Road)

Part II: City of Walls

  • “Ligature” by Gerard Brennan (Hydebank)
  • “Belfast Punk REP” by Glenn Patterson (Ann Street)
  • “The Reservoir” by Ian McDonald (Holywood)

Part III: City of Commerce

  • “The Grey” by Steve Cavanagh (Laganside, Queens Island)
  • “Rosie Grant’s Finger” by Claire McGowan (Titanic Quarter)
  • “Out of Time” by Sam Millar (Hill Street)
  • “Die Like a Rat” by Garbhan Downey (Malone Road)

Part IV: Brave New City

  • “Corpse Flowers” by Eoin McNamee (Ormeau Embankment)
  • “Pure Game” by Arlene Hunt (Sydenham)
  • “The Reveller” by Alex Barclay (Shore Road)

Początkowo trochę obawiałam się czytać, akurat teraz, kiedy zbliżał się 12 lipca, okres najtrudniejszy dla mieszkańców Belfastu. W tym czasie odbywa się festiwal oranżystów, gdzie w całej Irlandii Północnej, a szczególnie w Belfaście organizuje się mnóstwo parad celebrujących zwycięstwo bitwy nad Boyne. W nocy poprzedzające rocznice w całym regionie palą się ogromne kilkupiętrowe ogniska, które niektórych mogą mocno wystraszyć. A ja jestem podatna na literaturę, moja wyobraźnia działa bardzo mocno i trochę się obawiałam, że dodatkowo nakręcę swój strach. Na szczęście nic takiego się nie stało i choć opowiadania, jak sam tytuł wskazuje są dość mroczne to nie na tyle, bym miała ochotę zamknąć książkę i uciekać.

Opowiadania czytało mi się bardzo dobrze, aż byłam zdziwiona. Kilka z nich bardziej lub mniej przypadło mi do gustu. Większość charakteryzuje specyficzny klimat regionu, który, niestety, jak dla mnie trudny jest do opisania, więc nie będę się podejmować tej próby. Autorzy nie stronią również od wulgaryzmów, co jest dość znamienne dla mieszkańców Belfastu, używane na porządku dziennym bez większego skrepowania (a mnie raczej drażni w realu). W niektórych można też zauważyć nutkę czarnego humoru, co bardzo urozmaica i umila czytadło, gdy robi się zbyt niepokojąco 😉

Flu season was always busy, but this one was no joke. Three bodies were lying downstairs. Healy had had to ask Laura, his girlfriend, to come in and do makeup on the ones that weren’t too badly damaged. He’d had to promise her a shopping weekend in Dublin as a thank you, despite the fact she’d made her first attempt, an eighty-five-year-old woman with heart failure, look like she was on the game.

“That’s the modern style,” Laura had protested when Healy told her to thin down the thick black eyebrows she’d drawn on.

“For whores maybe,” Healy had snapped.

“She’s not going out for the fucking night, Lar, she’s being buried. I’m sure God won’t mind if her eyebrows aren’t the most fashionable when she reaches the big gates.”

“She doesn’t have any fucking eyebrows!” Laura had screamed. “That’s why I needed to give her some. Imagine your eyebrows falling out. I hope I don’t live to be old aged.”

Dodatkowym atutem są opisy znaczących w Belfaście miejsc, jak np. St. George Market, stocznia, czy samo centrum. To bardzo interesująca pozycja dla tych, co znają Belfast i dobrze się tu czują, jak i tych, co chcieliby się dowiedzieć czegoś więcej o ludziach, miejscach i historii.


Inne miasta z serii znajdziecie tu na goodreads lub na oficjalnej stronie Akashic Books

Słownik do książki TUTAJ J

8 thoughts on “„Belfast Noir” – opowiadania

  1. ciekawe czy te opowiadania by mi podeszły.. jakiś czas temu czytałem klimatyczny kryminał James-a Craig’a podajrze i kompletnie jakos mi nie podeszło. może krótkimi formami byłoby lepiej hehe

    Like

  2. Z autorów, których opowiadania znajdują się w niniejszym zbiorze, znam tylko Briana McGillowaya – wydano u nas dwie bądź trzy powieści parę ładnych lat temu. Niezłe były..
    No i jeszcze Stuart Neville – WAB wydał dwa jego kryminały, ale jeszcze nie miałem przyjemności czytać. Pozdrawiam 🙂

    Like

    1. O Lee Child pewnie też słyszałeś.
      Mi się jeszcze o uszy obił Alex Barclay, ale nie znam żadnej jego książki. A Briana McGillowaya w ogóle nie kojarzę, szczerze mówiąc 😦

      Like

      1. Rzeczywiście wydano kiedyś “Latarnię mroku” Barclaya, a McGillowaya wydał Amber, najpierw w serii Kryminał z klasą, a potem już poza serią.
        Childa przeoczyłem 🙂

        Like

Leave a Reply

