Prywatnie · Stosiki

100 książek BCC – ile z nich przeczytałeś?


Natchnęła mnie Dorota z Czechożydka i to od niej pożyczam listę BBC. Użytkownicy portalu lubimyczytac.pl mogą się sprawdzić na tej stronie J Według statystyk, przeciętny czytelnik przeczyta/ł tylko 6 z tych książek w ciągu swojego życia. A jak to jest z Wami? Zawyżacie, czy może macie zamiar zaniżyć statystyki i w ogóle nie obchodzą Was tego typu listy ?

Tutaj możecie się nawet podliczyć jeśli zabraknie Wam palców 😉 I to jeszcze z takimi pięknymi okładkami!

Mi wyszło, że przeczytałam 38 punktów z listy BBC (łącznie z tymi niedokończonymi). To chyba niezły wynik i jest się czym pochwalić. Choć będą i tacy, którzy stwierdzą, że bez “Władcy pierścieni”, albo np. Jane Austen to się nie liczy 😉

Pogrubione – książki, które przeczytałam + kursywa – nie dokończyłam z jakiegoś powodu

1. “Duma i uprzedzenie” Jane Austen àAleż ja się przy tym męczyłam! O moich wrażeniach możecie przeczytać TUTAJ.

2. “Władca Pierścieni” JRR Tolkien àWynudziłam się oglądając z przyjaciółmi drugą część filmu i to mnie skutecznie odstraszyło na długie lata. W planach próba z książką, ale jeszcze nie wiem kiedy to nastąpi 😉

3. “Jane Eyre” Charlotte Bronte àCzytana w dzieciństwie.

4. Seria o “Harrym Potterze” J.K. Rowling àLove, love, love! Trochę późno się za to zabrałam, bo w kilka lat po premierze (na świecie były już 4 tomy), ale miłość pojawiła się momentalnie. Do tego stopnia, że prawie sobie z Annike Design wyrywałyśmy książki z rąk, aż doszłyśmy do takiego kompromisu, że jedna drugiej czytała na głos 😉

5. “Zabić drozda” Harper Lee

6. Biblia àPrzeczytałam sporo, bo kiedyś byłam religijną osobą i siedziałam w klimatach kościelnych, jednak całej nie dałabym rady przeczytać, tym bardziej, że moje zainteresowania całkowicie się odmieniły od tamtego czasu 😉

7. “Wichrowe Wzgórza” Emily Bronte àJedna z lektur Pingerowego Klubu Książki. W sumie to dzięki klubowi przeczytałam sporo książek, po które ‘normalnie’ bym nie sięgnęła. I chwała mu za to 😉

8. “Rok 1984” George Orwell

9. “Mroczne materie” (seria) – Philip Pullman

10. “Wielkie nadzieje” Charles Dickens àPrzeczytane tej zimy J

11. “Małe kobietki” Louisa M. Alcott

12. “Tessa D’Urberville” Thomas Hardy

13. “Paragraf 22” Joseph Heller

14. Dzieła zebrane Szekspira àPrzeczytałam kilka, ale na pewno nie wszystkie. Będę dążyć 😉

15. “Rebeka” Daphne Du Maurier àCzeka, obiecana J

16. “Hobbit” JRR Tolkien àSzału nie zrobił :/

17. “Birdsong” Sebastian Faulks àNiestety, nie dla mnie, ale powędruje do kogoś innego, komu może się bardziej spodobać J

18. “Buszujący w zbożu” JD Salinger àPrzeczytane wieki temu i z radością odłożone po skończeniu. Przez całą lekturę zadawałam sobie pytanie: co ludzie widzą w tej książce? Może wtedy byłam za młoda…

19. “Żona podróżnika w czasie” Audrey Niffenegger àPoczytacie o tej książce TUTAJ.

20. “Miasteczko Middlemarch” George Eliot

21. “Przeminęło z wiatrem” Margaret Mitchell àKOCHAM! O tej genialnej powieści przeczytacie TU.

22. “Wielki Gatsby” Francis Scott Fitzgerald
àTu też przysłużyło się PKK J

23. “Samotnia” (“Pustkowie”) Charles Dickens

24. “Wojna i pokój” Lew Tołstoj àW planie na najbliższe tygodnie.

25. “Autostopem przez Galaktykę” Douglas AdamsàW planie, ale od ponad roku nie mogę się zabrać za tę książkę L

26. “Znowu w Brideshead” Evelyn Waugh

27. “Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski àSłuchałam audiobooka w podróży, niestety, ciągle przysypiałam, bo to nocna podróż była. Może kiedyś przeczytam bardziej uważnie 😉

28. “Grona gniewu” John Steinbeck

29. “Alicja w Krainie Czarów” Lewis Carroll

30. “O czym szumią wierzby” Kenneth Grahame àNie wiem, czy przeczytam, bo mam uraz z dzieciństwa po tej ohydnej bajce, którą puszczali w telewizji L

31. “Anna Karenina” Lew Tołstoj àKolejny punkt dla Pingerowego Klubu Książki J Przeczytacie TUTAJ.

32. “David Copperfield” Charles Dickens àNie zaznaczam jako przeczytane, bo czytałam tylko wersję skróconą, dostosowaną dla klasy liceum z rozszerzonym angielskim. Jednak po “Wielkich nadziejach” nabrałam ochoty na więcej Dickensa, więc będzie powtórka J

33. “Opowieści z Narnii” (cały cykl) CS Lewis

34. “Emma” Jane Austen àZraziłam się do Jane “Dumą i uprzedzeniem”, więc raczej przez dłuuugie lata nie sięgnę po książki tej autorki.

35. “Perswazje” Jane Austen

36. “Lew, Czarownica i Stara Szafa” C.S. Lewis

37. “Chłopiec z latawcem” – Khaled Hosseini

38. “Mandolina kapitana Corellego” Louis De Bernieres àCzeka na półce. Czytałam dwie inne książki tego autora. Do poczytania TU i TU.

39. “Wyznania Gejszy” Arthur Golden

40. “Kubuś Puchatek” A.A. Milne àSetki razy czytane oraz słuchane na kasetach magnetofonowych 😀

41. “Folwark zwierzęcy” George Orwell

42. “Kod Da Vinci” Dan Brown

43. “Sto lat samotności” Gabriel Garcia Marquez

44. “Modlitwa za Owena” John Irving àCzytałam i podejrzewam, że będzie powtórka, bo to mój ukochany autor J

45. “Kobieta w bieli” Wilkie Collins

46. “Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery

47. “Z dala od zgiełku” Thomas Hardy

48. “Opowieść podręcznej” Margaret Atwood

49. “Władca much” William Golding

50. “Pokuta” Ian McEwan àZnów dzięki PKK! 😀

51. “Życie Pi” Yann Martel

52. “Diuna” Frank Herbert àCzytałam dawno i mnie zmęczyła. Może zrobię powtórkę.

53. “Cold Comfort Farm” Stella Gibbons

54. “Rozważna i romantyczna” Jane Austen

55. “Pretendent do ręki” Vikram Seth

56. “Cień wiatru” Carlos Ruiz Zafon àUwielbiam! Przeczytałam prawie wszystko Zafona, co wyszło w Polsce.

57. “Opowieść o dwóch miastach” Charles Dickens

58. “Nowy wspaniały świat” Aldous Huxley àW planie na ten rok, ale jeszcze nie wiem, kiedy.

59. “Dziwny przypadek psa nocną porą” Mark Haddon

60. “Miłość w czasach zarazy” Gabriel Garcia Marquez

61. “Myszy i ludzie” John Steinbeck

62. “Lolita” Vladimir Nabokov

63. “Tajemna historia” Donna Tartt àNa półce. Ale nie wiem, czy nie zacząć od “Szczygła”, który zresztą jest na naszej liście PKK na ten rok.

64. “Nostalgia anioła” Alice Sebold àKolejna zasługa PKK.

65. “Hrabia Monte Christo” Alexander Dumas

66. “W drodze” Jack Kerouac

67. “Juda nieznany” Thomas Hardy

68. “Dziennik Bridget Jones” Helen Fielding

69. “Dzieci północy” Salman Rushdie

70. “Moby Dick” Herman Melville

71. “Oliver Twist” Charles Dickens

72. “Dracula” Bram Stoker

73. “Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett

74. “Zapiski z małej wyspy” Bill Bryson

75. “Ulisses” James Joyce

76. “Szklany kosz” Sylvia Plath

77. “Jaskółki i Amazonki” Arthur Ransome

78. “Germinal” Emil Zola

79. “Targowisko próżności” William Makepeace Thackeray

80. “Opętanie” A.S. Byatt

81. “Opowieść wigilijna” Charles Dickens

82. “Atlas chmur” David Mitchel

83. “Kolor purpury” Alice Walker

84. “Okruchy dnia” Kazuo Ishiguro

85. “Pani Bovary” Gustave Flaubert àSłuchałam audiobooka czytanego przez Małgorzatę Kożuchowską.

86. “A Fine Balance” Rohinton Mistry

87. “Pajęczyna Szarloty” E.B. White

88. “Pięć osób, które spotykamy w niebie” Mitch Albom

89. “Przygody Scherlocka Holmesa” Sir Arthur Conan Doyle – na razie tylko “Studium w szkarłacie” (TU czytaj), w planie kolejne J

90. “The Faraway Tree Collection” Enid Blyton

91. “Jądro ciemności” Joseph Conrad

92. “Mały Książę” Antoine De Saint-Exupery àTej książki chyba nie dało się ominąć, bo to jedna z najważniejszych lektur szkolnych. A w dodatku jedna z fajniejszych z tego, co pamiętam J

93. “Fabryka os” Iain Banks

94. “Wodnikowe Wzgórze” Richard Adams àNie dałam rady tej książce L

95. “Sprzysiężenie głupców” (“Sprzysiężenie osłów”) John Kennedy Toole

96. “Miasteczko jak Alice Springs” Nevil Shute

97. “Trzej muszkieterowie” Alexandre Dumas

98. “Hamlet” William Shakespeare

99. “Charlie i fabryka czekolady” Roald Dahl àMam u siebie w pracy tę książkę. Może uda się kiedyś poczytać z dziećmi, choć większość z nich, niestety, traktuje czytanie jako karę L

100. “Nędznicy” Victor Hugo

A może znajdziecie podobną listę z polskimi autorami? Chętnie skonfrontuję z moimi przeczytanymi + TBR.

Tak sobie pomyślałam, że dobrze by było wracać tutaj i zaznaczać kolejne przeczytane książki. Tak żeby mi znów nie umknęło J

31 thoughts on “100 książek BCC – ile z nich przeczytałeś?

  1. dużo tego… ‘Charlie i fabryka czekolady’ to teraz jest lektura w podstawówce ja może cosik nadrobie z tej listy … Dumas’a albo Zafona bo kurde zbieram się do niego długoooo 🙂

    Like

  2. Przeczytałam 39 książek z tej listy, kilka innych mam w planach m.in “Grona gniewu” i “Przeminęło z wiatrem”, a niektórych nie zamierzam czytać np. “Ulissesa” 😛 Serdecznie polecam Ci “Myszy i ludzi”, “Sto lat samotności” i “Opowieść podręcznej”

    Like

    1. Ale ładny wynik 🙂 “Sto lat samotności” to jedna z tych co jest w planie, ale ciągle się boję. Chyba muszę jeszcze odrobinę dojrzeć 😉

      “Przeminęło z wiatrem” wprost uwielbiam i na pewno będę wracać do tej powieści 🙂

      Like

  3. Po pierwsze: nie trawię, kiedy ktoś mi mówi, jakie książki “każdy powinien przeczytać”, po drugie: niezmiernie leniwa istota ze mnie, tak więc nie zadałam sobie nawet trudu, żeby przeczytać całą listę. Ale jeśli policzyć, że trzy tomy (czyli wszystkie 6 części 😉 ) Władcy Pierścieni, wszystkie Pottery i całą Narnię przeczytałam, to już wychodzi więcej niż 6 😉 I naprawdę nie rozumiem dlaczego tyle powieści Jane Austen powinno się przeczytać…
    A, czy przesłuchane książki można zaliczyć do przeczytanych? Praktycznie od kiedy słucham książek to nie jestem pewna, czy o wysłuchanej książce mogę powiedzieć, że zaliczam ją do przeczytanych…

    Like

    1. Ja miałam podobne nastawienie w szkole. Nienawidziłam jak ktoś mi “każe” coś przeczytać. Teraz wychodzę z założenia, że warto się zapoznać. 🙂
      Oczywiście, że przesłuchane książki też się liczą. Nie powiem, że forma nie jest istotna, bo jest, ale treść przecież ta sama, więc nie można wykluczyć audiobooka, tylko dlatego, że nie czyta się go oczami 😉

      Like

    2. Też nie lubię takiego nakazywania, tym bardziej, że choć lista BBC jest dosyć wszechstronna, to i tak uważam, że jest bardzo anglocentryczna – w każdym kraju pewnie ta lista mogłaby wyglądać inaczej, nie rozumiem, czemu obowiązkowo miałabym czytać klasykę angielską, a polskiej to nie…

      Liked by 1 person

  4. Mi wyszło całe 14 książek z listy 🙂 Muszę przyznać, że jest tam wiele pozycji, z których przeczytaniem noszę się od dawna, ale też sporo takich, których na pewno nigdy nie przeczytam, bo po prostu nie wydają mi się interesujące :>

    Like

  5. Według moich obliczeń, przeczytałam 40 🙂 nie wiem, czy resztę kiedykolwiek nadrobię, bo w tak zwanym międzyczasie sporo naprawdę interesujących tytułów pojawia się na rynku i czasem wolę coś nowszego. Poza tym, może mi nie starczyć życia na czytanie tych książek, które znajdują się na wszelkiego rodzaju listach “must read” 🙂

    Like

  6. Dobra, policzyłam. Wypisywać po tytułach nie będę ale wyszło mi 37 – przeczytanych lub przesłuchanych. I liczyłam tylko te, które przeczytałam w całości.
    Swoją drogą nie wiem czy ślepa jestem czy tylko nieuważna, czy faktycznie brak w zestawieniu prozy niemieckiej. Bo jednak nie bardzo rozumiem dlaczego HP, Ania z Zielonego Wzgórza to mus read ale Thomas Mann już nie.

    Like

  7. Widzę na tej liście tyle tytułów, które musiałabym przez ich ‘klasyczność’ pokursywić, że dyplomatycznie uniknę tematu, pozdrowię Cię i po angielsku się zmyję:D

    Like

Leave a Reply

